zaterdag 22 november 2014

DIY: Armbandje Weven

Ik weet dat het zaterdag is en de DIY's op een aantal vrijdagen online zou zetten, maar er miste gisteren een foto, dus leek het me beter om die vandaag te maken en het bericht vandaag online te zetten, zodat het bericht tenminste compleet is . Ik laat jullie zien hoe je het armbandje van hierboven maakt en geef jullie wat handige tips. Natuurlijk maakte ik de fout om het armbandje wat te groot te maken (wat op zich ook wel mooi is), maar je kan hem natuurlijk ook wat strakker maken.


Wat heb je nodig:
- Een weefgetuig (die van mij is nog van mijn moeder, dus misschien heb je de geluk dat er bij jou ook nog één thuis ligt)
- Een (lange) naald (lang is wel het makkelijkst, maar wanneer je een dun armbandje maakt zou kort denk ik ook wel kunnen)
- Kralen (niet te groot, maar de naald plus een draadje moeten er samen doorheen kunnen)
- Dun draad (ik gebruik doorzichtig visdraad)
- Een slotje
- Een klein schaartje om precies af te kunnen knippen
- Een tangetje om het slotje mee vast te maken
- Eventueel een bakje waar de kraaltjes in kunnen

TIP: heb je geen weefgetuig? Gebruik dan een schoenendoos en snij deze ongeveer om de millimeter een even groot stukje in.


1. Je begint met het knippen van het draad. Zelf heb ik zeven draadjes nodig, omdat ik mijn armbandje zes kralen breed wil maken, maar je kan zelf kiezen hoeveel je wil. Houd er wel rekening mee dat je altijd één draadje meer hebt, dan het aantal kralen wat je wil gebruiken. De draadjes moeten ongeveer twee keer zo lang zijn als je weefgetuig, zodat je zeker bent dat ze lang genoeg zijn.


2. Leg in beide uiteinden een stevige knoop.


3. Maak de draadjes nu aan je weefgetuig vast door ze aan beide kanten om de knop te doen en deze net zo ver te draaien totdat de draadjes strak staan. Vergeet niet om dit vast te zetten.

Gebruik je een schoenendoos? Verdeel de draadjes dan zo strak mogelijk over de gaatjes en maak deze vast met een plakbandje.


4. Zorg ervoor dat de draadjes ieder in een apart inhammetje zitten, zonder één lege ertussen.


5. Knip nu een heel lang draad en maak deze met het uiteinde vast aan het meest linker draadje en zo dicht mogelijk bij de inham.

Maak je geen zorgen als je draad niet lang genoeg is. Hecht het draadje dan af zoals ik aan het einde van het bericht doe en maak een nieuw draad weer met een knoopje vast waar je gebleven was.


6. Doe de naald aan het andere uiteinde van je draad en rijg hier het aantal kralen aan die je steeds wou gebruiken. Ik gebruik er dus zes.

Het is handig om een patroon te hebben, zodat je deze kan volgen, maar je kan de kralen natuurlijk ook random doen.

7. Haal de naald, met de inmiddels doorgeschoven kralen onder je draadjes door en duw deze ertussen met je vinger. (zie hierboven).



8. Nu ga je nog een keer terug met je naald door de kralen, maar zorg ervoor dat de naald steeds boven de draden die gespannen staan blijft gaan, zodat de kralen niet los kunnen gaan.

Valt er toch een kraal tussen uit? Of gaat er misschien één kapot? Haal de naald op dezelfde manier terug door de kralen als je heen deed en ze zijn weer los.



Blijf dit nu herhalen net zo lang tot je je armbandje lang genoeg vind. Het opmeten van je pols en je armbandje kan hiervoor wel handig zijn.

9. Wanneer je armbandje lang genoeg is, is het tijd om hem af te hechten. Dit doe je door met je naald terug te gaan door eerdere rijtjes met kralen. Let hierbij op dat je dit niet bij het laatst gemaakte rijtje doet, omdat je deze hiermee weer los zal maken. Dit herhaal je een aantal keer.

10. Knip het draadje, de gene waar je naald aan zit, zo dicht mogelijk bij de kralen af, zodat je hem niet ziet zitten. Pas hierbij op dat je niets anders door knipt en doe knip ook het stukje draad wat nog bij het knoopje in het begin af, zodat dit er ook netjes uitziet.

11. Haal het armbandje nu voorzichtig van je weefgetuig (schoenendoos) en maak aan beide uiteinden zo dicht mogelijk bij de kralen een knoopje in de draadjes en knip het overige draad eraf.

12. Maak nu het sluitinkje aan je armbandje vast. Hoe je dit doet is afhankelijk van je sluitinkje. Zelf heb ik een sluitinkje genomen die je met de tang vast maakt.

Nu is je armbandje klaar! Je doet er al gauw een paar uur over om dit armbandje te maken, maar ik vind het het wel waard en je hebt natuurlijk iets unieks!

Xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten